بیوگرافی فرانچسکو توتی
نوشته شده توسط : فرزین

یوفا: فرانچسكو توتی (متولد 27 سپتامبر 1976) یك فوتبالیست ایتالیاییست كه هم اكنون در تیم آ اس رم ایتالیا و تیم ملی ایتالیا كه با آنها موفق به كسب جام جهانی 2006 شد بازی می كند.
پست فرانچسكو توتی مهاجم یا هافبك تهاجمی است,هر چند بیشتر در پست مهاجم دوم معروف است یك متصل كننده میان دو پست كه بازیكن در نقش یك لینكر خط هافبك را به مهاجم یا مهاجمان متصل می كند.
او همچنین اولین گزینه برای ضربات آزاد و پنالتی ها در رم است كه تا كنون گل های فراوانی از روی توپ های مرده به ثمر رسانده است.
توتی به عنوان سمبل رم شناخته می شود چون تا كنون باشگاه را علی رغم پیشنهادهای بسیار از تیمهای قوی تر و ثروتمند تر ترك نكرده است و به عنوان بهترین گلزن باشگاه با بیشترین بازی انجام داده برای تیم در تاریخ باشگاه ثبت شده است.
در17 ژوئن سال 2007 وی به عنوان ارزشمند آقای گلی اروپا دست یافت و كفش طلای قاره ی سبز را از آن خود كرد.

(كودكی)

توتی در منطقه ای به نام پورتا مترونیا در حوالی رم به دنیا آمد و بزرگ شد.والدین وی انزو و فیورلا توتی هستند.
بر خلاف تمام كدكان هم سن و سال وی كه به تماشای كارتون های تلوزیونی علاقه مند بودند,فرانچسكو به تماشای بازی های فوتبال علاقه مند بود و همیشه با پسران بزرگتر از خود فوتبال بازی می كرد.
مادر وی پیشنهاد بزرگ باشگاه میلان را رد كرد چون منتظر رسیدن پیشنهاد از باشگاه محبوب پسرش یعنی آ اس رم بود.مادر توتی معتقد بود كه پسرش نباید برای هیچ تیم دیگری به جز رم بازی كند.توتی سر انجام در سال 1989 به تیم جوانان رم پیوست.

( تیم ملی)

توتی در بازی فینال جام ملت های اروپا زیر 18 سال در جولای 1995در پیروزی 4 بر 1 برابر اسپانیا برای ایتالیا گل زنی كرد.
در فینال زیر 21 ساله ها در تساوی یك بر یك برابر اسپانیا نیز زننده ی تنها گل تیمش بود.ولی توتی اولین بازی رسمی خود را برای تیم ملی بزرگسالان ایتالیا در دهم اكتبر سال 1998 در بازی برابر سمویس انجام داد.او در تورنومنت نهایی یورو 2000 نیز حاظر شد و در بازی برابر رومانی و باژیك موفق به گل زنی شد.
هر چند ایتالیا در بازی فینال طرف بازنده برابر فرانسه بود,توتی لغب بهترین بازیكن میدان را از آن خود كرد و به عقیده ی بسیاری از كارشناسان همچون میشل پلاتینی وی بهترین بازیكن تورنومنت بود.
در جام جهانی 2002 توتی آن قدرها هم خوش شانس نبود.در دور دوم رقابت ها توتی در بازی برابر كره با دریافت كارت زرد دوم به دلیل فریب داور در محوطه ی جریمه (هر چند تمام كارشناسان رای بر اشتباه داور و پنالتی دادند)از زمین بازی اخراج شد تا ایتالیا از دور رقابت ها كنار رود.
در یورو 2004 هم شانس با توتی یار نبود چون از سوی كمیته داوران از انجام بازی تا مرحله ی نیمه نهایی برای ایتالیا محروم شد (به دلیل پرتاب توف بر صورت كریستین پولسن مدافع دانمارك,هر چند این تصویر هم توسط تلوزیون دانمارك تسلیم یوفا شد و در آن حركت قبلی بازیكنان سانسور شده بود)هر چند ایتالیا با تبانی دو تیم دانمارك و سوئد موفق به حضور در مرحله ی بعد نشد.

 

 

(جام جهانی 2006)

بعد از مصدومیت شدید توتی از ناحیه ی مچ پا حضور او در جام جهانی 2006 آلمان در هاله ای از ابهام قرار داشت ولی وی سرانجام با كمك پزشكان به این تورنومنت بزرگ رسید.پزشكان در درون مچ پای وی پلاتین كار گزاشته بودند تا وی بتواند بازی خود را انجام دهد.
در بازی برابر استرالیا وی تك گل بازی را در آخریت دقیقه ی بازی از روی نقطه ی پنالتی برای ایتالیا به ثمر رساند.
در برد 3بر 0 برابر اوكراین توتی پاس گل اول را به زامبوتا به زیبایی داد.در بازی برابر آلمان در نیمه نهایی هم توتی به میدان رفت.وی همچنین در بازی فینال هم از ابتدا به میدان رفت ولی در دقیقه ی 61 جای خود را به هم باشگاهی اش یعنی دانیله ده روسی داد و وی همراه تیم جام طلایی را بالای سر برد ودر پایان مسابقات در بین 23 نفر برتر تورنومنت قرار گرفت.
وی هم اكنون در حال تصمیم گیریست كه به تیم ملی باز گردد یا از بازی های ملی خداحافظی كند.

(باشگاه)

فرانچسكو تنها 16 ساله بود كه اولین بازی اش را برای رم در برابر برشا در پیروزی 2 بر 0 تیمش در 8 مارس 1993 انجام داد.در فصل 94-95 توتی توانست در 20 بازی 4 گل برای رم به ثمر رساند و در طول فصل كم كم به بازیكنی ثابت تبدیل شد.
او به عنوان بازیكن برتر سری آ در فصل 2000 و 2003 شناخته شد.در فصل 2000-2001 وی با به ثمر رساند 13 گل برای تیمش سهم بسیاری در كسب اسكودتو پس از 18 سال داشت.در فصل 2001-2002 رم این عنوان را به یوونتوس واگذار كرد ولی توتی در فصل بعد موفق به ثمر رساندن 14 گل شد.
در فصل 2003-2004 وی نقش مهم تری در رم ایفا كرد و با به ثمر رساندن 20 گل باعث كسب مقام نایب قهرمانی سری آ شد.فصل 2004-2005 فصل كاملا ناموفقی برای جالوروسی بود و تنها عنوان دومی جام حذفی برای رم به دست آمد تا رم در فصل بعد در جام یوفا حاظر شود.هر چند توتی موفق شد 12 گل به ثمر برساندو با پاس های فوق العاده ی خود باعث شد تا وینچنزو مونتلا بتواند 21 گل به ثمر برساند.
در 19 دسامبر سال 2004در بازی برابر پارما توتی موفق شد 107مین گل خودش برای رم را به ثمر برساند و ركورد را كه در دست روبرتو پروتزو بود از وی بگیرد.فصل 2005-2006 فصل عجیبی برای رم بود.در 19 فبریه 2006 در بازی برابر امپولی توتی به شدت از ناحیه ی مچ پا مصدوم شد.
وی در 11 می 2006 در بازی جام حذفی برابر میلان به میادین بازگشت كه رم آن دیدار را 3 بر یك برد.آنها فصل را با مقام پنجمی پشت سر گزاشتند ولی به جام باشگاه ها راه یافتند (به دلیل محرومیت تیم های یوونتوس و فیورنتینا به دلیل تبانی با داوران.رم پس از آن مساله جایگاه دومی را از آن خود كرد.)رمی ها 11 بازی را با پیروزی پشت سر گذاشتند تا ركورد فصل 1989-1990 میلان را پشت سر بگزارند.
آخرین برد آنها پیروزی 2 بر 0 برابر لاتزیو بود كه در دیدار بعدی با گل دیرهنگام ماركو ماتراتزی برد خانگی را با تساوی تعویض كردند.لوچیانو اسپالتی تركیب تیم را از تدافعی به تهاجمی تعویض كرد تا رم علی رغم نداشتن مهاجم در 8 مسابقه و نداشتن توتی در بسیاری از بازی ها از مقام 15ام به رده ی 5ام صعود كند.
در فصل 2006-2007 رم با غلبه بر اینتر قهرمان جام حذفی شد و توتی با به ثمر 26 گل علاوه بر كسب مقام آقای گلی سری آ كفش طلای اروپا را نیز كسب كرد.در ژوئن 2007 توتی دكتر ماریانی پزشكی كه مچ پایش را عمل كرد را ملاقات كرد و هر دو تصمیم گرفتند تا پلاتین درون مچ پای فرانچسكو را در نیاورند تا وی بتواند فصل آینده هم به راحتی بازی كند.

(شادی پس از گل)

توتی برای موقعیت های مختلف شادی های متوافتی می كند.معروفترین آنها در دربی فصل 98-99 بود كه وی پیراهن خود را بالا زد و زیر آن به زبان ابتالیایی نوشته شده بود من دوباره شما ها را پاكسازی كردم.
این بدان دلیل بود كه قبل از آن رم لاتزیو را تا 5 سال شكست نداده بود.یك شادی معروف دیگر این بود كه وی پیراهن خود را درآورد و زیر آن به ایتالیایی نوشته شده بود كه تو تك هستی.
این نوشته را برای همسر كنونی اش ایلری بلازی نوشته بود.خوشحالی معمول وی دویدن به كنار زمین و بوسیدن حلقه اش برای احترام به همسرش است و این كه از خداوند به خاطر پسرش با بالا بردن انگشتش شكر میكند.
ولی هم اكنون وی برای شادی انگشت شستش را میمكد به این نشانه كه گل هایش را به خودش تقدیم می كند.
او چند شادی داشت كه منحصر به فرد بود.یك بار وی توپ را درون پیراهنش قرار داد و به پشت خوابید و هم تیمی هایش توپ را در آوردند به نشانه ی تولد فرزند پسرش.یك بار دیگر وقتی وی موفق به گل زنی در دربی شد به طرف دوربین رفت و شروع به فیلم برداری كرد.

(زندگی شخصی)

ایلری بلازی همسر فرانچسكو توتی است.یك دختر ایتالیایی كه هم اكنون به عنوان مجری در اكثر برنامه های شبكه ی تلوزیونی RAI كار میكند.اولین فرزند توتی پسری بود به نام كریستسن كه در تاریخ 6 نوامبر سال 2005 به دنیا آمد.
خواهر كریستین ,كانل در 13 می 2007 به دنیا آمد.توتی همچنین صاحب یك مدرسه ی فوتبال به نام شماره ی 10 و یك تیم موتور سواری به نام ورزش والای توتی می باشد.
بهترین دوست او برادرش ریكاردوست هرچند توتی همیشه می گوید كه ریكاردو در كودكی بهتر از وی فوتبال بازی می كرده و شانس یار او نبوده كه او اكنون فوتبالیست نیست.
اكنون ریكاردو مدیر برنامه های توتی نیز هست.او همچنین رابطه ی بدی با مربی سابقش فابیو كاپلو دارد كه هم اكنون مربی رئال مادرید است.
دوستی نزدیك وی با آنتونیو كاسانو هم به پایان رسید.زمانی كه آنتونیو مشكلات زیادی برای رم به وجود آورد.فرانچسكو و آنتونیو هم اكنون با هم صحبت نمی كنند.هر چند آنتونیو اعلام كرده كه از این كارش پشیمان است و امیدوار است رم و توتی وی را ببخشند.

(افتخارات)

آ اس رم

*سری آ

قهرمان:2001

نایب قهرمانی:2002.2004.2006.2007

*كوپا ایتالیا

قهرمان:2007

نایب قهرمانی:2003.2005.2006

*جام برندگان سری آ

قهرمان:2001

نایب قهرمانی:2006

تیم ملی

*جام جهانی:

قهرمان:2006

*جام ملت های اروپا:

نایب قهرمانی:2000

*جام ملت های اروپا زیر 21 سال

قهرمان:1996

شخصی

فیفا 100(125 بازیكن برتر جهان كه توسط پله انتخاب شد)

ستاره های جام جهانی 2006

عضو تیم منتخب یورو 2000

بازیكن سال فوتبال ایتالیا:

2000.2001.2003.2004

بازیكن جوان سال ایتالیا:

1999

بهترین گلزن سری آ:

2006-2007

كفش طلائی اروپا:

2007

اطلاعات دیگر:

توتی در حال حاظر سفیر یونیسف می باشد.توتی 2 كتاب جك چاپ كرده تا برای فقرا پول جمع كند.كتاب های توتی برای ماه ها در بین پرفروش ترین كتاب ها قرار داشتند.برخی از جوك ها به صورت كلیپ های كوتاه در آمد كه توسط توتی و هم تیمی هایش هم چون دل پیرو,بوفون دلوكیو, نستا و كاسانو بازی شد.
الگوی توتی در فوتبال جوزپه جیانینی كاپیتان سابق رم می باشد كه وی را مانند برادر بزرگتر خود می داند.توتی در ضربات چیپ مهارت خاصی دارد و گلهای زیبای بسیاری از این طریق به ثمر رسانده است.پنالتی حساس در یورو 2000 به ادوین وندرسار,گل زیبا در دربی و گلی كه به اینتر زد از نمونه ی بارز گل های زیبای توتی از طریق ظربه ی چیپ میباشد




:: موضوعات مرتبط: بیوگرافی , فرانچسکو توتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 861
|
امتیاز مطلب : 171
|
تعداد امتیازدهندگان : 46
|
مجموع امتیاز : 46
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: